štvrtok, júna 16, 2011

Anch


Anch, inak známy aj ako Nilský kríž, je pre mňa odjakživa známy symbol, ale pamätám si na svoj prvý skutočný zážitok s ním. Myslím že som mala asi 13 alebo 14 rokov a išla som od svojej lekárky. PO ceste som mala taký malý obchodík s rôznymi vecami takéhoto typu a keďže ma to k podobným veciam vždy ťahalo, musela som ho ísť preskúmať. Pri preskúmávaní som narazila na maličky prívesok na retiazku v podobe Anchu. Nevedela som poriadne ani prečo, ale priťahoval ma tak strašne, že som ho musela mať. Vôbec nebol drahý, stál ma 20 korún, ale jeho sila z neho priam svietila....aspoň teda na mňa.

Možno ma priťahovalo to, že v starom Egypte ho smeli nosiť len faraóni(ako potomkovia bohov) a kedže Ankh ma symbolizovať život aj smrť, tak asi symbolizuje práve ich moc nad týmito dvoma prírodnými javmi.

Anch bol vlastne hieroglyfom zobrazujúcim život, narodenie, znovuzrodenie, smrť, ale aj nesmrteľnosť. Môžme ho vidieť v egyptských pyramídach, na egyptských maľbách, na sarkofágoch atď. Často býva zobrazovaný v súvislostí s bohyňou Eset, ktorá patrila k ich najuctievanejším bohom a bola patrónkou života.




Tvar symbolu môže byť chápaný ako človek s rozpaženými rukami, slnko nad horizontom alebo aj kľúč k podsvedtiu.
Tiež je často chápaný ako spojenie protikladov: muž/žena, svetlo/tma, či už veľa krát spomínaný život a smrť.
Môže tiež predstavovať spojenie dvoch živlov -vody a vzduchu.

V období Antiky sa vyskytol veľmi podobný symbol znázorňujúci Venušu. Tento symbol dnes poznáme ako ženský piktogram.


V dvadsiatom storočí bol Anch značne propagovaný aj medzi rôznymi hudobníkmi(mimo iných Vinnie Vincent z Kiss), či používaný Hippiesákmi. Pre novopohanov a rôzne spiritistické skupiny ma význam ako amulet, používaný napríklad pri liečení chorôb alebo ako čistič energií.


Ja sama mám svoj Anch momentálne už nejakú dobu niekde zapatrošený(mne tak miznú veci, hlavne ak ich odložím na také miesto aby som ich potom našla:D) ale verím, že sa mi zase objaví, pretože čo sa týka toho čistenia energií, myslím že mi v tom dosť výrazne pomáhal a cítim sa bez neho trošku slabšie a neprirodzene.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára